BluePink XHost |
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
ŞTEFAN
DUMITRESCU
SCRIITOR, DRAMATURG
DESPRE SCRIITOR
ALŢI OAMENI DE
CULTURĂ DESPRE ŞTEFAN
DUMITRESCU
ŞTEFAN DUMITRESCU este dintre acei scriitori care vin într-o literatură cu
o forţă teribilă. Cărţile pe care le-a scris acesta,
fie că sunt romane, cărţi de povestiri, eseuri, piese de teatru
sau volume de poezii sunt cele mai multe cutremurătoare, impresionante,
dezvăluind dramatismul, durerea, adâncimea abisală a psihologiei
umane, absurdul şi paradoxul condiţiei şi al naturii umane. Dar
toate aceste lucrări au în adâncul lor un fior de o gingăşie, de
o delicateţe, de o frumuseţe strălucitoare aş spune.
Această dimensiune a creaţiei lui se vede mai ales în literatura
pentru copii, foarte bogată, pe care ne-a dat-o acest autor. Fie că
este vorba despre basmele, povestirile şi volumele de poezii pentru copii!
Francesca Pini, critic literar, 1995
“Am citit piesa d-vs de teatru “Râsul” şi am găsit-o
originală, interesantă şi amuzantă ! Sunt alături de
dumneavoastră. Vă voi ajuta să spargeţi crusta
indiferenţei. Intenţionez s-o dau la „Theatre de poche”,
înfiinţat de Eugen Ionesco, unde şi-a jucat piesele lui de teatru
şi în virtutea cărora a ajuns membru al Academiei Franceze.
De-asemenea, mă gândesc s-o dau unui actor, foarte cunoscut în
Franţa, care stăpâneşte în mod desăvârşit arta de a
râde.”
Celestin
Duca, 16 iulie 2000. Paris
„Ştefam Dumitrescu este o şansă a, literaturii române.
Ştefan Dumitresu este o mare şansă a literaturii române”.
Adrian
Păunescu, revista Flacăra 17 sept 1973
“Înţeleg de ce acum treizeci de ani Teatrul Mic a pus piesa (piesa de
teatru “Râsul” n. n) la sertar. Desigur
i-a speriat – pe atunci, stilul modern al piesei – şi îşi făceau
gânduri despre posibilele aluzii şi comparaţii cu prezentul.”
Liviu Ciulei. 20 iulie 2000
“Poet, prozator, dramaturg, eseist, critic literar, filozof, analist
politic, omul acesta atât de cuminte, cu o expresie de copil care se miră
veşnic, este una dintre cele mai ardente şi mai neliniştite
conştiinţe ale veacului lui. Când românii îl vor cunoaşte cu
adevărat, în toată adâncimea şi profunzimea operei lui pe
Ştefan Dumitrescu, se vor mira că un scriitor de talia lui Thomas
Mann, a lui Albert Camus s-a aflat, fără să-l cunoască,
printre ei. La sfârşitul acestui veac, Ştefan Dumitrescu este vârful
de lance al literaturii române împlântat adânc în universalitate. L-aş
compara cu Mircea Eliade, dacă nu aş şti, cunoscându-i o mare
parte din operă, că Ştefan Dumitrescu nu seamănă decât
cu el însuşi.”
Francesca
Pini, critic literar, coperta a IV-a a cărţii “Matca ancestrală”, 1993
“Dacă citind versurile lui Ştefan Dumitrescu rămânem undeva
între real şi ideal, lecturând romanul său “Delirul”, continuarea
capodoperei lui M. Preda, suntem stupefiaţi de talentul şi originalitatea
sa. Romanul va fi în curând tipărit şi îl recomandăm tuturor
iubitorilor de literatură adevărată.
Dumi Nedelcu, revista “Realitatea”, Galaţi, iunie 2000
“ Ştefan Dumitrescu. În tot ce faceţi şi gândiţi
aveţi mai degrabă aura unui întemeietor. Cred că ar trebui
să faceţi şcoală în jurul dumneavoastră, lucrând
direct asupra destinelor vii prin elevii care ar putea să vă continue
lucrarea, întemeind cetăţi de spirit la fel de durabile ca şi
cele create la umbra măslinilor antici. Trăim vremuri prea
mărunte pecuniar ca să găsiţi o revistă deschisă
imediat spre ceea ce gândiţi. Singura soluţie ar fi să vă adresaţi
unei edituri ca Humanitas, care ar putea să fie interesată de
anvergura viziunilor dumneavoastră”
Ion Zubaşcu,
scriitor, revista “Expres-Magazin”, nr 4, I993. Text apărut pe coperta a
IV-a a cărţii “Eminescu-un
Iisus al poporului român” şi pe coperta a IV-a a cărţii
”Dicţionarul complet al dramaturgiei lui I. L. Caragiale”, 1998, de
Ştefan Dumitrescu
DESPRE
DRAMATURGUL ŞTEFAN DUMITRESCU
Ştefan Dumitrescu scrie în adolescenţă poezie şi
debutează ca poet, apoi ca reporter într-o revistă şcolară,
„Mugur, Mugurel”, 1969. În vara anului
1970 debutează ca ziarist, la ziarul Orizontul, din Vâlcea, unde îşi
face practica de ziarist, scriind şi publicând în toate genurile literare
şi ale gazetăriei. Din anul 1970 începe să scrie proză
şi teatru. Prima piesă de teatru o duce în anul 1971 la Teatrul Mic.
Directorul adjunct de atunci al Teatrului Mic (îl chema Dinescu) apreciază
piesa de teatru a lui Ştefan Dumitrescu şi o opreşte în
portofoliu. Piesa nu va fi jucată niciodată, iar dramaturgul va pierde manuscrisul.
A doua piesă de teatru o duce la
Teatrul Naţional Craiova, unde era secretar literar dramaturgul I D Sârbu,
în 1972. Lui I D Sârbu îi place piesa
lui Ştefan Dumitrescu, de asemenea îi place şi autorul, foarte
tânăr pe atunci. Aflând că este student la Filozofie, că îl
iubeşte pe Blaga, văzând
că este un dramaturg talentat, I D Sârbu are o atitudine foarte
caldă, de prietenie faţă
de tânărul scriitor. Îl invită la restaurantul Minerva
(plăteşte el, cu generozitate. Invitaţia aceasta se va repeta de
mai multe ori) unde discută ore întregi probleme de filozofie, dar şi
de viaţă. I D Sârbu îi spune tânărului dramaturg (care este
şocat în acel moment) că rostul filozofie este de a-l pregăti pe
om pentru moarte, îi vorbeşte despre
Blaga, al cărui student fusese, despre Cercul de la Sibiu, despre
atmosfera anilor studenţiei lui. Îi vorbeşte despre neamul său,
(I D Sârbu), al lui I D Sârbu, că el a fost băiat de băieş,
(miner), iar neamul său se întinde pe toate continentele, „ca un arbore,
dar pe toate continentele. Nici această piesă nu se va juca.
• O întâmplare este revelatoare şi
profetică în viaţa scriitorului, acum în studenţie:
Împreună cu o colegă de facultate, Elly R., poetă, evreică,
fiica Secretarului 2 de la Ambasada României din Suedia, care-i bătuse
două caiete de poezie la maşină, şi cu băiatul lui
Nicuţă Tănase, foiletonist la „Scânteia”, pe vremea aceea, cu
care înfiinţaserăm la Facultatea de filozofie din Bucureşti
Cenaclul Lucian Blaga, băteam Cenaclurile bucureştene. La un moment
dat Elly R, îmi spune: „După terminarea facultăţii va trebui neapărat
să pleci din ţară. Tu eşti scriitor de Premiul Nobel,
dacă vei rămâne aici te vor mânca şi te vor distruge, pentru
că mediul intelectual şi scriitoricesc român este foarte invidios. O
să plecăm împreună, şi te vom ajuta să te realizezi”.
Am reţinut foarte bine aceste
cuvinte pentru că Elly îmi spunea foarte convinsă că eu sunt
scriitor de Premiul Nobel şi că ei mă vor ajuta să iau
acest premiu. Acest proiect nu s-a realizat. N-am putut să-mi
părăsesc ţara.
• Întâmplarea aceasta se leagă în
mintea mea de o altă întâmplare, tot revelatoare. Este vorba despre
criticul de teatru Valentin Silvestru, astăzi uitat, însă, în
epocă, este vorba despre anii 70, 80, un om foarte iubit şi foarte
preţuit în lumea teatrului. Omul avea umor şi iubea teatrul, cum
puţini oameni au iubit acest domeniu al culturii. După ce în aprilie
1981 mi s-a citit în cenaclul de Dramaturgie al Uniunii Scriitorilor piesa de
teatru „ Râsul”, Valentin Silvestru m-a rugat să-i duc şi lui o
piesă de teatru. Era pe vremea aceea redactor la România literară,
care-şi avea redacţia la Casa Scânteii. I-am dus o piesă de
teatru. Peste câteva luni am trecut să-l vad, să întreb cum îi
plăcuse piesa de teatru. „– Mi-a plăcut”, mi-a răspuns laconic. „Mai adu-mi, te rog”. I-am dus
şi a doua piesă de teatru. „Ce părere aveţi despre piesa pe
care v-am adus-o data trecută?” l-am întrebat. „Mi-a plăcut”, mi-a
răspuns, tot laconic. „Te rog să-mi mai aduci”. Asta s-a repetat de 8
ori. De fiecare dată îmi spunea că piesa i-a plăcut, şi
mă ruga să-i mai aduc. După ce i-am dus 8 piese de teatru i-am
spus că i-aş fi foarte recunoscător dacă ar recomanda
piesele mele unor regizori, unor teatre. „Ce să-ţi fac, dragul meu,
dacă ai fi trăit în Occident cu patru din piesele pe care le-am citit
ai fi luat Premiul Nobel. N-ai avut norocul să te naşti în Occident…
Să văd, dacă o să pot o să te ajut. Problema este
că piesele dumitale au subtext şi nu merg la noi. Sunt pesimiste. În
Occident ar fi altceva.”
• În aprilie 1981, în cenaclul de
dramaturgie al Uniunii scriitorilor, la propunerea revistei Teatru, mi s-a
jucat, la sala Majestic,- spectacol lectură, - de către un colectiv
de actori al teatrului Giulesşti, piesă de teatru „Râsul”. Piesa a
fost bine primită, s-au spus lucruri extraordinare despre piesă
şi despre dramaturg. Piesa a luat în anul acela un Premiu al Secţiei
de Dramaturgie al Uniunii Scriitorilor.
Iată ce s-a spus
atunci despre piesa de teatru „ Râsul” :
OAMENI DE CULTURĂ DESPRE
PIESA DE TEATRI RÂSUL ŞI DESPRE AUTORUL EI
Piesa de teatru “Râsul” a fost citită pentru prima dat în Cenaclul
dramaturgilor al Uniunii Scriitorilor, în seara zilei de 2 martie 1981,
bucurându-se de aprecieri critice deosebit de favorabile, de elogioase.
Revista
Teatrul, nr 4, 1981
DORU MOŢOC, dramaturg : “Râsul”, de Ştefan Dumitrescu este una
dintre cele mai inteligente piese ale dramaturgiei româneşti. Montată
pe scenele Europei, ar face pur şi simplu ravagii şi s-ar juca cu
sălile pline zeci de ani. Îmi pare rău că n-am scris eu această piesă, şi acesta
este, cred, cel mai frumos elogiu care i se poate aduce unei opere”
TUDOR GHEORGHE, actor la teatrul Naţional din Craiova : “Râsul”, de
Ştefan Dumitrescu este un strigăt împotriva cancerigenei şi
cumplitei curse a înarmărilor. Cel puţin aşa am
văzut-o eu. Cu o seară înainte de a citi “Râsul”, am văzut
jucată de teatrul din Piteşti piesa “Cui îi e frică de Virginia
Woof”, a lui Eduard Albee, una dintre cele mai mari piese contemporane. Piesa
lui Dumitrescu este mai bună.”
PAUL TUTNGIU, redactor la revista
Teatrul : “Ştefan Dumitrescu este un dramaturg care se anunţă
foarte serios”. (Revista Teatrul, nr 3 / 1981)
TEODOR MĂNESCU : dramaturg, Redactor şef al Revistei Teatrul :
”Ştefan Dumitrescu nu scrie localist, ceea ce e foarte important. Autorul
“Râsului” scrie cu o libertate interioară demnă de invidiat. El nu se
gândeşte când scrie dacă o să-l aprobe revista “Teatrul” sau nu.
Când scrie el nu trăieşte acea meschină şi mizerabilă
autocenzură care-l anulează pe scriitor şi pe gânditor.
Ştefan Dumitrescu, sunt convins, va fi un dramaturg important în dramaturgia
românească de mâine. Tânărul acesta bătăios şi
optimist e făcut să ridice coloşi în teatru.” (Revista Teatrul,
nr 4 /1981)
MARGARETA BĂRBUŢĂ, critic de artă : “Râsul e o
piesă bogată în sensuri. O parabolă…E vorba în această
piesă de un fenomen de “ridocerizare”. În prima parte a piesei “ ridocerizarea”
duce la un proces fantastic. Cred că a fost în intenţia autorului,
să combată un anume fenomen de mimetism, mimetismul. Încerc să
descifrez intenţiile autorului. Piesa ar putea să poarte drept moto :
“Râzi, tu, râzi Harap Alb, dar…”Acest dar este catastrofa finală…sau ”tot
ce-i mult nu-i bun”, chiar şi râsul
care este o reacţie pozitivă a omului.” Revista teatrul, nr 3 /1981
TUDOR POPESCU, DRAMATURG : “ Această piesă e foarte
interesantă ca idee…Mi se pare că atuul său este tocmai ideea,
originală, interesantă ; şi cine umblă după idei
interesante ştie cât este de greu să pui mâna pe una, care, doar
expusă ca atare, ne produce un şoc. Ştefan Dumitrescu va fi un
dramaturg foarte interesant“. Revista teatrul, nr 3 /1981
În 1982 la Concursul naţional
de dramaturgie originală organizat de Consiliul Culturii şi
educaţiei Socialiste şi Teatrul Mic piesa mea de teatru „Cerul
şi Cârtiţa” a luat Premiul I, urmând să fie montată de
Teatrul Mic.
În 1986 piesa mea de teatru „Ploaia orizontală”, o piesă cu
tineri şi despre tineri a luat Premiul I la Concursul de dramaturgie
pentru Tineret, organizat de către Conciliul Culturii şi Teatrul
Tineretului. Pentru piesa aceasta am primit ca drept de autor, 12,400 lei, pe
vremea aceea foarte mulţi bani.
În anul 1988 revista „Teatru” mi-a publicat piesa „ Cât de frumoasă
treci prin lume, femeie!”, pentru care am primit ca drepturi de autor numai 270 de lei.
În anul 1988 piesa mea de teatru, comedia „Vaca şi OZN-eul”, pe care
i-am dat-o întâmplător lui Lucian Iancu, şi care i-a plăcut foarte mult actorului
Lucian Iancu, pe atunci Director al Teatrului din Constanţa, a fost pusă în scenă de către
acesta într-un timp record. Piesa a avut premiera, după care în noaptea
următoare Lucian Iancu a fugit împreună cu Scarleţchi cu vasul.
Aşa după cum se ştie căpitanul Scarleţchi şi
Lucian Iancu au fost prinşi, şi închişi la ani grei de
puşcărie. Comedia „Vaca şi OZN-eul” a fost scoasă de pe afiş.
Bine ar fi să o joace Teatrul Naţional din Craiova în varianta ei „
Vaca, revoluţia şi OZN-eul”.
În 1990 este publicată în revista „ Dacia politică şi
literară”, nr 1 şi 2 piesa de teatru „Râsul”.
În 1995 apare volumul de teatru semnat de
Ştefan Dumitrescu conţinând piesele „Civilizaţia umană va
fi distrusă de la Paris” şi „Pygmalion sau Aripa frântă a
ţipătului”.
În 1996 apare la Paris, publicată în revista Asymetria, traducerea în
engleză a piesei de teatru „Râsul”
În 1997 apare volumul de teatru semnat Ştefan Dumitrescu,
conţinând piesele de teatru „Urcuşul” şi „Meşterul Manole”.
În 1998 apare în revista „ Steaua Dobrogei” piesa de teatru „Oedip”, de
Ştefan Dumitrescu, (o nouă interpretare a mitului lui Oedip, prima în
literatura română)
În 2000 piesele de teatru, traducerea în engleză, „Râsul” şi
„Pygmmlion sau Aripa frântă a ţipătului” sunt publicate în revista Institutului de limbi străine,
din Acra, India.
În 2005 piesa de teatru „Caragiale se pupă cu Stalin”, de Ştefan
Dumitrescu obţine Premiul special al Juriului la Festivalul de teatru
Bogdan Amaru, care se ţine la
Râmnicul Vâlcea.
Între anii 1971 şi 2000 Ştefan Dumitrescu a scris peste 50 sau 60
de piese de teatru, dintre care peste 30 de piese de teatru de valoare
europeană, mari piese de teatru ale secolului XX. Cine va citi aceste
piese se va convinge de lucrul acesta. A dat o operă dramaturgică
(piese de teatru) cu mult mai vastă şi valoroasă decât a lui
Matei Vişniec, pe care toată lumea îl ia în braţe.
A dat o operă
dramaturgică mai importantă, mai valoroasă şi mai
bogată decât a lui Albert Camus, a lui Sartre, a lui Dario Foo sau
Tennesse Williamss. De aceea este posibil ca Ştefan Dumitrescu să fii
dat una dintre cele mai mari opere dramaturgice ale secolului XX.
Contact Scriitorul
Stefan Dumitrescu
© Copyright Fundaţia Tismana – 2007